Waarom vinden Influencers het woord ‘Influencer’ zo naar?

Gisteren keek ik de aflvering van Rambam die in het teken stond van influencers. Interessante aflevering (al kun je discussiëren over het eenzijdige beeld), maar in dit artikel wil ik het niet over de aflevering zelf hebben, wel over het woord ‘influencers’. Het valt mij namelijk op dat veel vloggers (of Youtube Creators, zo je wilt) en Instagrammers een hekel hebben aan dit woord. Waarom vraag ik mij af? Het hoeft namelijk helemaal niet negatief te zijn, mijns inziens…

Oke, wat betekent het woord influencer precies? Dat heb ik even gegoogeld….

‘ Een persoon die door middel van social media invloed uitoefent op zijn/haar volgers. ‘

‘Influencer marketing betekenis & definitie: Influencer marketing is een vorm van marketing waarbij er een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. De influencers hebben veel volgers op social media; waar ze veelvuldig gebruik van maken. ‘

Oke, helder, mensen die dus invloed hebben op andere mensen. Laten we het eens positief bekijken. Je kunt een goede invloed op iemand hebben. Mensen inspireren, van informatie voorzien, motiveren… dat is ook invloed.

Stel je maakt video’s voor andere mensen en dit deel je op Youtube. Een video over het maken van een Vision Board of waarin je tips deelt voor een gezonde leefstijl, vertelt over die te gekke blush en je favoriete chips. Niets slecht aan, toch? Wanneer het wel een negatief tintje krijgt is wanneer je over iets praat waar je zelf niet in gelooft, totaal geen affiniteit mee hebt en bijvoorbeeld als het gaat over make-up, iets promoot wat je stiekem helemaal nooit hebt gebruikt. Wanneer je er geld voor krijgt om het te laten zien, terwijl je het stiekem helemaal niks vindt.

De vraag die in mij opkomt, heeft dat negatieve gevoel bij het woord ‘influencer’ dan niet te maken met een schuldgevoel die de Youtube Creators (wat een woord, ik ga over naar videomakers) en Instagrammers hebben, omdat zij zelf vinden dat ze mensen voor de gek houden? Een façade, een toneelspel, niet vanuit je hart handelen, maar vooral denkend aan je bankrekening?


Kijk, dat mensen geld verdienen met het maken van video’s en Instagram Posts, daar is helemaal niks mis mee. Wel moet het verantwoord zijn en ‘echt’. Het probleem is alleen dat we tegenwoordig niet meer goed kunnen zien wanneer iets ‘echt’ is. Hierop moeten we vertrouwen op de lieve gezichten van alle video- en fotomakers. Het is dus misschien een strijd die zij met zichzelf hebben. Wat laat je zien? Waar geloof je in? Waar ligt de grens bij het uitoefenen van invloed? Draagt dit op een positieve manier bij aan het gevoel, de gedachten en het geluk van de ander?

Ik denk dat zodra influencers zelf het gevoel hebben dat ze niet verkeerd bezig zijn en vinden dat zij met hun video’s en foto’s een goede invloed hebben op andere mensen en vooral eerlijk zijn, dat het woord ‘influencer’ ook geen nare bijsmaak meer heeft. Dan wil je juist met trots vertellen dat je influencer bent.

Hoe leuk is het om te kunnen zeggen, ‘Hell yeah, I’m an Influencer’? ‘Ik influence om op een positieve manier bij te dragen aan iemands leven, geluk, zelfontwikkeling en zorg ervoor dat met mijn kennis en informatie niemand last heeft van FOMO’.

Met wat voor video of foto dan ook. Een ‘What I eat in a Day’, ‘Favoriete producten van het jaar’ (ja, hier zitten vaak gesponsorde dingen bij), ‘Tips om alles uit het leven te halen’, een ‘Shoplog’ , ‘Outfit of the Day’ Post of, nou ja, noem het maar op.

En ja, de discussie gaat vooral over de invloed op een jonge doelgroep. Influencers van eind twintig, begin dertig met een groot bereik die producten of andere dingen promoten aan hele jonge kinderen die niet weten wanneer iets echt is of alleen gedeeld wordt om te verkopen. Is dit de schuld van de kinderen? Nee. Het is de taak van de vlogger/videomaker/Youtube Creator/Instagrammer om een eigen criticus te zijn en te bepalen wat wel en niet verantwoord is. Kom op, je bent geen vijftien meer, je bent een volwassen mens en weet dondersgoed wanneer je goed of fout bezig bent. Denk vanuit je hart en niet vanuit je portemonnee.

Lieve influencer, alleen jij kunt voor jezelf bepalen of ‘influencer’ een naar woord is en waar je het aan linkt. Hoe jij invulling geeft aan dit woord met de content die je deelt. Influence je rot, maar dan wel op een goede manier, zonder toneelspel en vanuit je hart.

Liefs,
Nadia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.